Svar: Vælling til natten - Part 2
18. maj 2021
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er fint, at du skriver tilbage :)
Det er en god idé at I fortsætter stille og roligt, giver jeres dreng forkellige former for grød og grøntsagsmos, så han tilbydes variation dagen igennem - og også så småt forsøger med lidt grovere konsistens.
Det kan være en fordel af prøve med hirseflager eller quinoaflager. Flagerne er med til at gøre grøden lidt "fnugget" i konsistensen, så han vænnes til at spise noget, der er en lille smule mindre cremet. Derudover vil det være rigtig godt, at du varierer og giver noget andet end risgrød, da han ikke bør tilbydes ris hver dag :) Stille og roligt kan I så forsøge med havregrød, som naturligt har større flager - hvis det er for svært for ham i starten, så kan I blande havregrynene sammen med lidt af den grød, som han er vant til at spise.
Du kan også væne ham til lidt grovere konsistens ved at tilsætte lidt havregryn til frugtmosen. Du kan også købe færdig frugtmos med spelt eller fuldkorn, så der også er lidt struktur i frugtmosen.
Og når du giver ham kød og fisk i grøntsagsmosen, så vil det være rigtig godt, at du blender grøntsagerne til en cremet konsistens - og så tilsætter f.eks. 1 tsk fint hakket kød eller fisk til ca. 1 dl. mos. Det gør, at mosen stadig er cremet og at kød og fisk kun giver ganske lidt ændring - og gradvist kan du så øge mængden af kød og fisk, i takt med at han bliver bedre til at håndtere det i munden.
Det vil også være en god idé, at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Det at sidde med noget selv og styre det hele lidt selv vil styrke ham mundmotorisk. Du skal naturligvis altid have ham under opsyn, når han sidder med noget og du skal udskifte maden, så snart den er for snasket. Du kan give ham f.eks. kogte stykker brocooli eller blomkål. Du kan give ham en kartoffelbåd bagt i ovnen. Du kan give ham ristede rugbrødsbjælker, en tvebak eller lignende. Du kan give ham agurk, eller en appelsinbåd...
Øvelse gør mester, så lidt træning forsigtigt hver dag er bare super godt, bliv endelig ved med det :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske