Svar: Vælling til natten - Part 2

18. maj 2021

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er fint, at du skriver tilbage :)

Det er en god idé at I fortsætter stille og roligt, giver jeres dreng forkellige former for grød og grøntsagsmos, så han tilbydes variation dagen igennem - og også så småt forsøger med lidt grovere konsistens.

Det kan være en fordel af prøve med hirseflager eller quinoaflager. Flagerne er med til at gøre grøden lidt "fnugget" i konsistensen, så han vænnes til at spise noget, der er en lille smule mindre cremet. Derudover vil det være rigtig godt, at du varierer og giver noget andet end risgrød, da han ikke bør tilbydes ris hver dag :) Stille og roligt kan I så forsøge med havregrød, som naturligt har større flager - hvis det er for svært for ham i starten, så kan I blande havregrynene sammen med lidt af den grød, som han er vant til at spise.

Du kan også væne ham til lidt grovere konsistens ved at tilsætte lidt havregryn til frugtmosen. Du kan også købe færdig frugtmos med spelt eller fuldkorn, så der også er lidt struktur i frugtmosen.

Og når du giver ham kød og fisk i ...

Annonce

... grøntsagsmosen, så vil det være rigtig godt, at du blender grøntsagerne til en cremet konsistens - og så tilsætter f.eks. 1 tsk fint hakket kød eller fisk til ca. 1 dl. mos. Det gør, at mosen stadig er cremet og at kød og fisk kun giver ganske lidt ændring - og gradvist kan du så øge mængden af kød og fisk, i takt med at han bliver bedre til at håndtere det i munden.

Det vil også være en god idé, at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Det at sidde med noget selv og styre det hele lidt selv vil styrke ham mundmotorisk. Du skal naturligvis altid have ham under opsyn, når han sidder med noget og du skal udskifte maden, så snart den er for snasket. Du kan give ham f.eks. kogte stykker brocooli eller blomkål. Du kan give ham en kartoffelbåd bagt i ovnen. Du kan give ham ristede rugbrødsbjælker, en tvebak eller lignende. Du kan give ham agurk, eller en appelsinbåd...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Øvelse gør mester, så lidt træning forsigtigt hver dag er bare super godt, bliv endelig ved med det :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke